kritis. Pelbagai teknik membaca diajarkan kepada murid untuk memastikan keefisienan membaca. Hasil Pembelajaran bagi kemahiran membaca ialah membaca kuat, memahami maklumat , menaakul , dan menghayati teks.
- Membaca kuat dengan kelancaran sebutan, intonasi,dan gaya pembacaan yang sesuai
- Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutandan intonasi yang betul dan memahami perkara yangdibaca.
- Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutandan intonasi yang betul dan lancar serta memahamiperkara yang dibaca.
- Merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkanmaklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasukmaklumat daripada internet.
- Mengenal pasti pelbagai genre penulisan.
- Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan daripada teks.
- Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan maklumat yang menyeluruh.
- Membaca pantas secara imbasan untukmendapatkan maklumat khusus.
- Membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita atau maklumat yang diberi dalam bahan ilmu.
- Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang tersurat dan tersirat.
- Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis ayat, dan gaya bahasa daripada bahan sastera dan bukan sastera yang dapat membawa kesantertentu kepada pembaca.
- Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkandan memperkukuh minat membaca.
No comments:
Post a Comment