Thursday, May 10, 2012

Profoma WAJ 2107 SDP


Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Seni Dalam Pendidikan – Pendidikan Rendah)

Nama Kursus
Seni Dalam Pendidikan
(Arts In Education)

Kod Kursus
WAJ3107

Kredit
3(2 + 1)

Jam Kontak
60 jam

Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu

Prasyarat
Telah mengikuti kursus asas dalam Major

Semester
Pertama/Kedua


Hasil Pembelajaran

1.        Menghuraikan peranan Seni Dalam Pendidikan
2.        Menjelaskan konsep asas dalam seni visual, muzik dan pergerakan sebagai cara menghubungkaitkan pengetahuan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
3.        Merancang, mereka bentuk dan melaksanakan aktiviti meneroka, mengalami dan mengekspresi yang melibatkan kepekaan deria kanak-kanak
4.        Mengaplikasikan aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan dalam pelbagai mata pelajaran yang lain
5.        Mengamalkan nilai-nilai murni melalui pelbagai pengalaman seni



Sinopsis

Kursus ini mendedahkan pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran asas untuk  mengaplikasikan aktiviti kreatif yang mengintegrasikan muzik,  pergerakan dan seni visual dalam proses pengajaran dan pembelajaran pelbagai mata pelajaran sekolah rendah. Kursus ini memberi tumpuan kepada aktiviti kreatif yang mendorong kanak-kanak menggunakan imaginasi, ekspresi, inkuiri dan kecerdasan pelbagai.     Kandungan kursus memberi perhatian kepada Pengenalan kepada Seni Dalam Pendidikan;  Pendedahan kepada asas Muzik, Pergerakan dan Seni Visual Sekolah Rendah;  Aplikasi aktiviti kreatif dalam Pengajaran dan Pembelajaran pelbagai mata pelajaran.

This course exposes students to the knowledge and basic skills in creative activities by integrating music, movement and visual art which will enhance the teaching - learning process of various subjects at the primary level. It  emphasizes the importance of creative activities that help stimulate imagination, expression, inquiry and multiple intelligences. It also focuses on the  introduction of  Arts in Education, exposure to basic skills in music, movement and visual art  as well as application of creative activities in the teaching and learning of various subjects.

Tajuk
Kandungan
Jam
1
Teori
Pengenalan kepada Seni Dalam Pendidikan        
  
·         Konsep, Latar Belakang dan Kepentingan Seni Dalam Pendidikan
-        Konsep, matlamat, objektif Seni Dalam Pendidikan untuk guru sekolah rendah
-        Perkembangan teori pembelajaran dan isu berkaitan
-        Kepentingan imaginasi, emosi, ekspresi dan kreativiti
-        Pembelajaran yang optimum, bersepadu, menyeronokkan
-        Unsur-unsur kebudayaan dalam pendidikan

·         Kanak-kanak dan Seni                                                                                                                      2 jam
-        Keperluan dan keinginan asas kanak-kanak dan remaja dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek, sosial, estetik (JERISE)
-        Seni dan perkembangan JERISE kanak-kanak  mengikut tahap
-        Mengenal konsep aktiviti motivasi pembelajaran mengikut tahap perkembangan JERISE
-        Mengenal konsep aktiviti untuk melibatkan murid secara aktif, kreatif dan menyeronokkan

·         Irama, Warna dan Ruang
-        Menyepadukan irama, warna dan ruang dalam Seni.

·         Deria dan Seni
-        Perkembangan kepekaan deria kanak-kanak
-        Kepentingan kepekaan deria dalam proses
pengajaran dan pembelajaran


7































Tajuk
Kandungan
Jam
2
Pendedahan kepada Pengetahuan dan Kemahiran Asas dalam Seni Peringkat Sekolah Rendah
  • Seni Visual     
-                  Pengenalan konsep asas seni visual
-                  Pengenalan Asas Seni Reka
-                  Pengenalan bidang seni visual di sekolah
     rendah
·         Seni Muzik
-                                                                                         Pengenalan kepada pengetahuan asas
        konsep muzik
-                  Pengenalan kepada kemahiran muzik   
           asas melalui aktiviti
-                  Pengenalan kepada kepentingan muzik di   
           sekolah rendah
·                                                   Pergerakan
-                  Pengenalan kepada konsep pergerakan
-              Pendedahan kepada kemahiran asas
     pergerakan
-                  Pengenalan kepada asas pergerakan di  
           sekolah rendah

15













Tajuk
Kandungan
Jam
3
Aplikasi dan Pengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
·         Pendedahan kepada konsep integrasi
-        Konsep dan pelbagai makna integrasi
-        Isu dan cabaran integrasi
-        Integrasi isi kandungan unit, pelbagai kemahiran, proses dan strategi pelbagai mata pelajaran

·         Pendedahan kepada Tema dan Penghubungkaitan
-        Pilihan dan penentuan tema
-        Kebaikan dan kelemahan tema

·         Penghubungkaitan di antara seni visual, muzik dan pergerakan dengan mata pelajaran lain
-        Konsep penghubungkaitan semua benda
-        Peranan dan kelebihan penghubungkaitan

·         Penghubungkaitan Seni Visual, Muzik dan Pergerakan  dalam persediaan mengajar bagi mata pelajaran seperti:
-        Matematik atau Sains
-        Bahasa
-        Pendidikan Islam
-        Pendidikan Moral
-        Kajian Tempatan 
-        Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
-        Kemahiran Hidup
-        Pemulihan & Pengayaan
-        Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran


8











Jumlah
30

1
1.     
2.    Amali
3.     
Melaksanakan aktiviti mengenal irama, warna dan ruang serta deria dan seni

·         Mejalankan aktiviti meneroka yang melibatkan irama, warna dan ruang

·         Menjalankan aktiviti kreatif yang menggunakan irama, warna dan ruang untuk tujuan ekspresi dan penyampaian idea dan maklumat.

·         Menjalankan aktiviti kreatif yang mengaplikasi irama, warna dan ruang secara bersepadu

·         Menjalankan aktiviti kepekaan deria dan seni.
-        Aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan untuk meningkatkan kepekaan deria.


6








2

Menjalankan aktiviti meneroka, memperoleh pengalaman dan mengekspresi melalui seni   
·         Meneroka
-        Meneroka alat dan bahan
-        Meneroka idea dan isi kandungan
-        Meneroka cara pengelolaan, olahan dan manipulasi

·         Memperoleh Pengalaman
-        Mengaplikasikan pelbagai strategi dan aktiviti mudah untuk memperoleh pengalaman
-        Memperoleh pengalaman pelbagai arah dan jarak  menggunakan muzik,  visual  dan pergerakan
-        Memperoleh pengalaman corak, irama melalui muzik,  visual dan pergerakan
-        Menulis refleksi dan merekod gerakbalas diri dalam proses memperoleh pengalaman

·         Ekspresi
-        Meluahkan perasaan melalui ekspresi mud, idea, maklumat yang berbeza melalui aktiviti kreatif seni visual, muzik dan pergerakan
-        Menghuraikan sifat kesan yang ekspresif dalam aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan
-        Menggunakan aktiviti kreatif seni visual, muzik dan pergerakan  untuk tujuan ekspresi dan komunikasi
-        Membincangkan gerakbalas, perasaan diri terhadap pelbagai bentuk ekspresi dan menghubungkaitkan dengan isi pelajaran
4.     

9


Tajuk
Kandungan
Jam
3
Melaksanakan dan Mengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran   
·         Memilih tema mengikut hasil pembelajaran, kemahiran mata pelajaran, tahap, minat dan latar belakang murid
·         Menguruskan  jadual dan masa untuk berkolaborasi dengan tenaga pakar pelbagai mata pelajaran
·         Menyelesaikan masalah kefahaman antara pelbagai mata pelajaran
·         Menyediakan contoh aktiviti secara kolaboratif untuk mengaplikasi strategi dalam pengajaran dan pembelajaran bagi  mencapai hasil pembelajaran
·         Melaksanakan aktiviti bersepadu untuk tujuan penglibatan, motivasi, fasilitasi, penyampaian, pengukuhan, pengayaan dan pemulihan
·         Mengaplikasi aktiviti kreatif seni visual, muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran melalui pengajaran mikro dalam mata pelajaran seperti:
-        Matematik atau Sains
-        Bahasa
-        Pengetahuan Agama Islam 
-        Pendidikan Moral
-        Kajian Tempatan 
-        Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
-        Kemahiran Hidup
-        Pemulihan & Pengayaan
-        Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran

15

Jumlah
30

Jumlah Keseluruhan
60

Pentaksiran

Kerja Kursus
Peperiksaan Akhir

60%
40%



Rujukan
Asas

 Isbell, R. & Raines, S. (2002). Creativity and the arts with young
    children. NY:Thomson Delmar Learning.

 Mayesky, M.(2003). How to foster creativity in all children. NY:
    Thomson Delmar Learning.

Pica, R. (2000).  Experiences in movement with music, activities &
   theory. NY: Thomson Delmar Learning.


Rujukan
Tambahan

Anderson, W.M. & Lawrence, J.E. (1991). Integrating music into the
    classroom. Belmont, California:Wadsworth Publishing Co.

Buschner, C.A. (1994). Teaching children movement concept and
    skills. IL:America Master Teacher Programme

 Dauer, V.P. & Pangrazi, R. P. (1989). Dynamic physical education for
    elementary school children. New York: Macmillan Publishing
    Company.

Fogarty, R. (1991). Integrate the currricula. Illinois: IRI/ Skylight 
    Publishing Inc.
Gardner, H.(1982). Art, mind, and brain : a cognitive approach to creativity. NY:Basic Books Inc.     
Lowenfeld, V. and Brittain, W.L. (1986). Creative and mental growth.
     NY. Macmillan.

Menon, N. (2005). Permainan, lagu & puisi. Bentong, Pahang: PTS
      Professional Publishing Sdn. Bhd.

Salmah, Ayob (1998). Pergerakan kreatif dan pendidikan. P.J. Flo
    Enterprise Sdn. Bhd.


No comments:

Post a Comment