Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Seni Dalam Pendidikan – Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Seni
Dalam Pendidikan
(Arts
In Education)
|
||
Kod Kursus
|
WAJ3107
|
||
Kredit
|
3(2 + 1)
|
||
Jam Kontak
|
60 jam
|
||
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
||
Prasyarat
|
Telah mengikuti
kursus asas dalam Major
|
||
Semester
|
Pertama/Kedua
|
||
Hasil
Pembelajaran
|
1.
Menghuraikan peranan
Seni Dalam Pendidikan
2.
Menjelaskan konsep
asas dalam seni visual, muzik dan pergerakan sebagai cara menghubungkaitkan
pengetahuan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
3.
Merancang, mereka
bentuk dan melaksanakan aktiviti meneroka, mengalami dan mengekspresi yang
melibatkan kepekaan deria kanak-kanak
4.
Mengaplikasikan
aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan dalam pelbagai mata pelajaran yang
lain
5.
Mengamalkan
nilai-nilai murni melalui pelbagai pengalaman seni
|
||
Sinopsis
|
Kursus ini
mendedahkan pelajar dengan pengetahuan dan kemahiran asas untuk mengaplikasikan aktiviti
kreatif yang mengintegrasikan muzik,
pergerakan dan seni visual dalam proses pengajaran dan pembelajaran
pelbagai mata pelajaran sekolah rendah. Kursus ini memberi tumpuan kepada
aktiviti kreatif yang mendorong kanak-kanak menggunakan imaginasi, ekspresi,
inkuiri dan kecerdasan pelbagai. Kandungan kursus memberi perhatian kepada
Pengenalan kepada Seni Dalam Pendidikan; Pendedahan kepada asas Muzik,
Pergerakan dan Seni Visual Sekolah Rendah;
Aplikasi aktiviti kreatif dalam Pengajaran dan Pembelajaran pelbagai
mata pelajaran.
This course exposes
students to the knowledge and basic skills in creative activities by integrating music, movement and
visual art which will enhance the teaching - learning process of various
subjects at the primary level. It emphasizes the importance of creative
activities that help stimulate imagination, expression, inquiry and multiple
intelligences. It also focuses on the introduction of Arts in Education, exposure to basic skills
in music, movement and visual art as
well as application of creative activities in the teaching and learning of various
subjects.
|
||
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
|
1
|
Teori
Pengenalan kepada
Seni Dalam Pendidikan
·
Konsep, Latar Belakang dan Kepentingan Seni
Dalam Pendidikan
-
Konsep, matlamat, objektif Seni Dalam
Pendidikan untuk guru sekolah rendah
-
Perkembangan teori pembelajaran dan isu
berkaitan
-
Kepentingan imaginasi, emosi, ekspresi dan
kreativiti
-
Pembelajaran yang optimum, bersepadu,
menyeronokkan
-
Unsur-unsur kebudayaan dalam pendidikan
·
Kanak-kanak dan Seni 2
jam
-
Keperluan dan keinginan asas kanak-kanak
dan remaja dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek, sosial, estetik
(JERISE)
-
Seni dan perkembangan JERISE
kanak-kanak mengikut tahap
-
Mengenal konsep aktiviti motivasi
pembelajaran mengikut tahap perkembangan JERISE
-
Mengenal konsep aktiviti untuk melibatkan
murid secara aktif, kreatif dan menyeronokkan
·
Irama, Warna dan Ruang
-
Menyepadukan irama, warna dan ruang dalam
Seni.
·
Deria dan Seni
-
Perkembangan kepekaan deria kanak-kanak
-
Kepentingan kepekaan deria dalam proses
pengajaran dan pembelajaran
|
7
|
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
2
|
Pendedahan kepada
Pengetahuan dan Kemahiran Asas dalam Seni Peringkat Sekolah Rendah
-
Pengenalan konsep asas seni visual
-
Pengenalan Asas Seni Reka
-
Pengenalan bidang seni visual di sekolah
rendah
·
Seni Muzik
-
Pengenalan kepada pengetahuan asas
konsep muzik
-
Pengenalan kepada kemahiran muzik
asas melalui aktiviti
-
Pengenalan kepada kepentingan muzik di
sekolah rendah
·
Pergerakan
-
Pengenalan kepada konsep pergerakan
-
Pendedahan kepada kemahiran asas
pergerakan
-
Pengenalan kepada asas pergerakan di
sekolah rendah
|
15
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
3
|
Aplikasi
dan Pengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
·
Pendedahan kepada konsep integrasi
-
Konsep dan pelbagai makna integrasi
-
Isu dan cabaran integrasi
-
Integrasi isi kandungan unit, pelbagai kemahiran,
proses dan strategi pelbagai mata pelajaran
·
Pendedahan kepada Tema dan Penghubungkaitan
-
Pilihan dan penentuan tema
-
Kebaikan dan kelemahan tema
·
Penghubungkaitan di antara seni visual,
muzik dan pergerakan dengan mata pelajaran lain
-
Konsep penghubungkaitan semua benda
-
Peranan dan kelebihan penghubungkaitan
·
Penghubungkaitan Seni Visual, Muzik dan
Pergerakan dalam persediaan mengajar
bagi mata pelajaran seperti:
-
Matematik atau Sains
-
Bahasa
-
Pendidikan Islam
-
Pendidikan Moral
-
Kajian Tempatan
-
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
-
Kemahiran Hidup
-
Pemulihan & Pengayaan
-
Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran
|
8
|
|
Jumlah
|
30
|
1
|
1.
2.
Amali
3.
Melaksanakan
aktiviti mengenal irama, warna dan ruang serta deria dan seni
·
Mejalankan aktiviti meneroka yang
melibatkan irama, warna dan ruang
·
Menjalankan aktiviti kreatif yang menggunakan
irama, warna dan ruang untuk tujuan ekspresi dan penyampaian idea dan
maklumat.
·
Menjalankan aktiviti kreatif yang mengaplikasi
irama, warna dan ruang secara bersepadu
·
Menjalankan aktiviti kepekaan deria dan
seni.
-
Aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan
untuk meningkatkan kepekaan deria.
|
6
|
2
|
Menjalankan
aktiviti meneroka, memperoleh pengalaman dan mengekspresi melalui seni
·
Meneroka
-
Meneroka alat dan bahan
-
Meneroka idea dan isi kandungan
-
Meneroka cara pengelolaan, olahan dan
manipulasi
·
Memperoleh Pengalaman
-
Mengaplikasikan pelbagai strategi dan
aktiviti mudah untuk memperoleh pengalaman
-
Memperoleh pengalaman pelbagai arah dan
jarak menggunakan muzik, visual
dan pergerakan
-
Memperoleh pengalaman corak, irama melalui
muzik, visual dan pergerakan
-
Menulis refleksi dan merekod gerakbalas
diri dalam proses memperoleh pengalaman
·
Ekspresi
-
Meluahkan perasaan melalui ekspresi mud,
idea, maklumat yang berbeza melalui aktiviti kreatif seni visual, muzik dan
pergerakan
-
Menghuraikan sifat kesan yang ekspresif
dalam aktiviti seni visual, muzik dan pergerakan
-
Menggunakan aktiviti kreatif seni visual,
muzik dan pergerakan untuk tujuan
ekspresi dan komunikasi
-
Membincangkan gerakbalas, perasaan diri
terhadap pelbagai bentuk ekspresi dan menghubungkaitkan dengan isi pelajaran
4.
|
9
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
3
|
Melaksanakan
dan Mengurusan Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
·
Memilih tema mengikut hasil pembelajaran,
kemahiran mata pelajaran, tahap, minat dan latar belakang murid
·
Menguruskan
jadual dan masa untuk berkolaborasi dengan tenaga pakar pelbagai mata
pelajaran
·
Menyelesaikan masalah kefahaman antara
pelbagai mata pelajaran
·
Menyediakan contoh aktiviti secara
kolaboratif untuk mengaplikasi strategi dalam pengajaran dan pembelajaran
bagi mencapai hasil pembelajaran
·
Melaksanakan aktiviti bersepadu untuk
tujuan penglibatan, motivasi, fasilitasi, penyampaian, pengukuhan, pengayaan
dan pemulihan
·
Mengaplikasi aktiviti kreatif seni visual,
muzik dan pergerakan dalam pengajaran dan pembelajaran melalui pengajaran
mikro dalam mata pelajaran seperti:
-
Matematik atau Sains
-
Bahasa
-
Pengetahuan Agama Islam
-
Pendidikan Moral
-
Kajian Tempatan
-
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
-
Kemahiran Hidup
-
Pemulihan & Pengayaan
-
Pendidikan Khas dan Masalah Pembelajaran
|
15
|
|
Jumlah
|
30
|
|
Jumlah Keseluruhan
|
60
|
Pentaksiran
|
Kerja
Kursus
Peperiksaan
Akhir
|
60%
40%
|
Rujukan
Asas
|
Mayesky, M.(2003). How to foster creativity in
all children. NY:
Thomson Delmar Learning.
|
Rujukan
Tambahan
|
Anderson, W.M.
& Lawrence, J.E. (1991). Integrating
music into the
classroom. Belmont, California:Wadsworth Publishing Co.
Buschner, C.A.
(1994). Teaching children movement
concept and
skills. IL:America Master Teacher Programme
Fogarty, R.
(1991). Integrate the currricula.
Illinois: IRI/ Skylight
Publishing Inc.
Gardner, H.(1982). Art, mind, and brain
: a cognitive approach to creativity. NY:Basic Books Inc.
Lowenfeld, V. and
Brittain, W.L. (1986). Creative and
mental growth.
NY. Macmillan.
Salmah, Ayob
(1998). Pergerakan kreatif dan
pendidikan. P.J. Flo
Enterprise Sdn. Bhd.
|
No comments:
Post a Comment