PENGAJARAN KARANGAN
PENDAHULUAN
DALAM pengajaran bahasa terdapat beberapa kemahiran yang
perlu diajarkan oleh guru kepada pelajar. Kemahiran-kemahiran itu diajarkan
secara berperingkat-peringkat iaitu kemahiran mendengar yang merupakan
kemahiran asas, kemahiran bertutur, membaca dan kemahiran menulis.
Antara keempat-empat kemahiran itu, kemahiran menulis
adalah kemahiran yang tertinggi kerana kebanyakan kegiatan menulis adalah
digunakan secara formal (seperti menyalin nota, menjawab soalan dan bentuk
esei).
Kemahiran mengarang adalah salah satu jenis kemahiran
yang terdapat dalam kemahiran menulis. Mengarang merupakan satu kemahiran yang
perlu diajarkan dan diberi latihan kerana ia penting dikuasai sebaik mungkin
oleh setiap pelajar sebab sebahagian besar proses pendidikan formal memerlukan
kerja-kerja menulis dan mengarang. Mengarang adalah kaedah untuk menyampaikan
maklumat, idea, peranan dan pendapat.
Rencana ini hanya akan menfokuskan kepada salah satu
jenis kemahiran menulis iaitu kemahiran mengarang selain pengaplikasiannya -
pendekatan, kaedah dan teknik yang sesuai dan boleh digunakan dalam pengajaran
dan pembelajaran di bilik darjah.
Rencana ini juga akan membincangkan antara permasalahan
yang berlaku dalam pengajaran dan pembelajaran karangan di sekolah-sekolah di
negara ini secara umum.
DEFINISI KARANGAN
Karangan bermaksud ciptaan, gubahan, compose (seperti
mengarang cerita, lagu, sajak, surat kiriman) dan karya. Menurut Sidang
Penyusun (1984:463), ia bermaksud khayalan dan rekaan. Menurut Raminah Hj.
Sabran dan Rahim Syam (1985:200), karangan ialah penglahiran perasaan dan
fikiran secara bertulis berdasarkan tajuk yang diberikan oleh guru dalam jumlah
perkataan yang terhad dan masa yang telah ditetapkan oleh guru.
Melalui pengajaran membuat karangan khasnya dalam konteks
pendidikan formal, pelajar secara tidak langsung akan dapat melahirkan
pendapat, ulasan dan komen tentang sesuatu tajuk atau isu. Dalam erti kata
lain, karangan merupakan latihan untuk melahirkan fikiran, perasaan dan idea
secara bebas tapi dikawal oleh arahan, peraturan dan tajuk yang telah
disediakan guru.
Dalam konteks bilik darjah, karangan bermaksud
penceritaan sesuatu tajuk dalam bentuk ayat secara bertulis dan berperenggan
yang dimulakan dengan pengenalan, isi dan kesimpulan.
KARANGAN DALAM
PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN BAHASA
Menulis atau menghasilkan karangan adalah satu kemahiran
yang penting dalam penguasaan bahasa. Sesebuah karangan atau wacana itu sendiri
didirikan oleh pelbagai ciri kebahasaan yang meliputi perkataan, rangkai kata
atau frasa dan ayat. Oleh itu dalam pengajaran karangan, guru akan dapat
melihat dan menilai sejauh mana kebolehan pelajar mengaplikasi dan menggunakan
kemahiran-kemahiran bahasa yang telah mereka pelajari (mengikut tahap
pencapaian dan IQ pelajar).
Pengajaran karangan secara umum meliputi pengajaran dan
pengaplikasian aspek-aspek bahasa yang lain seperti pengajaran tatabahasa,
fonetik, fonologi dan semantik.
Melalui pengajaran karangan di sekolah-sekolah sama ada di
peringkat rendah mahupun di peringkat menengah, pelajar sebenarnya dilatih
untuk mengungkapkan gagasan, buah fikiran dengan tepat dan jelas tentang segala
macam perkara, baik yang berbentuk akademik ataupun kegiatan-kegiatan harian
dan pengalaman dalam berbagai jenis tulisan.
Latih tubi yang dialami di bilik darjah diharap akan
dapat diaplikasi oleh pelajar ke peringkat seterusnya dan yang paling penting
kemahiran itu akan dapat memudahkannya berkomunikasi dengan masyarakat misalnya
menulis surat permohonan kerja.
TUJUAN PENGAJARAN KARANGAN
Pengajaran karangan bagi pelajar sekolah menengah menurut
Kamarudin Hj. Husin (2002:280-281) mempunyai beberapa tujuan:
(a) Membolehkan pelajar:
i) bercerita;
ii) berhujah atau bersyarah mengenai sesuatu kejadian,
cerita atau tajuk perbincangan.
(b) Membolehkan pelajar mengarang:
i) pengalaman sendiri;
ii) cerita;
iii) penerangan atau laporan dan hal-hal persekitaran
sendiri;
iv) pengalaman, pendapat, fikiran dan hujah-hujah
mengenai beberapa perkara yang sesuai;
v) surat kiriman formal dan non-formal.
JENIS-JENIS KARANGAN
Menurut Zainol Ismail (2003:7), berdasarkan bentuk,
karangan dibahagikan kepada dua jenis iaitu karangan berformat dan karangan
bebas. Manakala bagi Salleh Mohd. Akib (dalam Kamarudin Hj. Husin, 1988:198),
karangan dibahagikan kepada tiga jenis iaitu karangan lisan, karangan bertulis
dan karangan terkawal. Walau bagaimanapun penulis berpendapat karangan boleh
dibahagikan kepada dua jenis - secara yang lebih mudah difahami iaitu karangan lisan
dan karangan bertulis yang akan dihuraikan secara ringkas dalam rencana ini.
KARANGAN LISAN
Karangan lisan adalah satu aktiviti latihan bercakap
untuk mengarang dengan menggunakan bahasa yang diajarkan lalu mempraktikkannya
di dalam bilik darjah. Menurut Kamarudin Hj. Husin (2001:281), antara
aktiviti-aktiviti dan teknik-teknik pengajaran yang dapat dijalankan dan
digunakan oleh guru untuk melaksanakan pengajaran karangan jenis ini:
(a) Bersoal jawab mengenai perkara-perkara yang telah
dialami oleh pelajar dalam kehidupan sehari-hari;
(b) Menceritakan semula cerita yang didengar daripada ibu
bapa, guru, individu lain atau buku dan majalah yang pernah dibaca;
(c) Karangan bergambar iaitu latihan bercakap mengenai
gambar (atau carta aliran) yang disediakan oleh guru;
(d) Ucapan-ucapan yang disediakan oleh pelajar berkaitan
dengan pengalamannya.
Berdasarkan aktiviti-aktiviti di atas dapatlah dikatakan
bahawa karangan lisan merupakan satu cara untuk memperkukuhkan lagi tabiat
bercakap dan berfikir dalam bahasa yang diajarkan di samping melatih pelajar
menyebut lambang-lambang dan bunyi-bunyi bahasa dengan betul.
KARANGAN BERTULIS
Karangan bertulis adalah kesinambungan daripada karangan
lisan. Lazimnya karangan jenis ini dilakukan selepas pelajar menjalani
latihan-latihan praktikal dalam bahasa lisan yang dapat dibahagikan kepada dua
bahagian:
(a) karangan terkawal
(b) karangan bebas
KARANGAN TERKAWAL
Menurut Salleh Mohd. Akib (dalam Kamarudin Hj. Husin,
2001:283), karangan terkawal ialah karangan yang segala isi dan bahasanya
dikawal oleh guru. Susunan yang terdapat dalam karangan ini adalah sentiasa
dikawal ketat, diawasi dan pelajar perlahan-lahan dipimpin ke arah menulis
karangan bebas. Tujuan pengajaran karangan terkawal adalah bagi mengurangkan
kesilapan-kesilapan berlaku di kalangan pelajar.
Jenis karangan ini dapat pula dibahagikan kepada tiga
sub-bahagian iaitu sepenuhnya terkawal, separuh terkawal dan hampir terkawal.
SEPENUHNYA TERKAWAL (~100%)
Dalam karangan jenis ini, pelajar dibimbing dan dikawal
seratus peratus atau secara menyeluruh untuk menulis karangan supaya tidak
melakukan kesilapan. Ia dapat dikatakan karangan level pertama dan sebagai asas
penulisan karangan (biasanya dipraktikkan di peringkat rendah bawah). Biasanya
pelajar hanya akan menyalin segala apa yang ditulis oleh guru di papan tulis.
SEPARUH TERKAWAL (~75%)
Pada tahap ini, pelajar masih berada dalam kawalan guru
tetapi tidak seketat tahap pertama. Sebaliknya pelajar diberikan peluang untuk
menggunakan daya pemikiran mereka untuk memilih perkataan yang sesuai dengan
pengajaran guru atau tajuk yang diberikan.
HAMPIR TERKAWAL (~50%)
Pada tahap ini, guru mengurangkan kawalan ke tahap yang
minima tetapi masih memandu pelajar membuat karangan yang diarahkan. Guru dapat
mengenal pasti kelemahan pelajar berdasarkan kesalahan-kesalahan yang mereka
dilakukan. Sungguhpun ramai pelajar yang akan melakukan kesalahan tetapi
melalui latihan yang kerap dilakukan pelajar dan bantuan guru, mereka akan
dapat memperbaiki penulisan karangan masing-masing.
KARANGAN BEBAS
Karangan bebas bermaksud guru memberikan tajuk yang umum
dan pelajar akan menumpukan perhatian mereka kepada apa yang hendak ditulis dan
bukan lagi menumpukan bagaimana untuk menulisnya.
Pengajaran karangan jenis ini hanya dapat dilakukan
apabila pelajar sudah boleh menguasai bahasa dengan baik. Oleh itu, guru lebih
banyak bertindak selaku pembimbing sambil menumpukan perhatiannya kepada isi
dan kesilapan-kesilapan yang dilakukan oleh pelajar. Contohnya dengan karangan yang
bertajuk 'Lawatan Ke Tasik Merimbun'.
Dalam mengajar karangan yang berbentuk bebas, guru perlu
memastikan bahawa pelajarnya mampu menguasai pengetahuan asas seperti
jenis-jenis ayat, kelas-kelas kata dan tanda-tanda baca dengan sebaik dan
sebanyak mungkin.
Dalam hal ini, guru perlu membimbing dan membantu pelajar
di samping menekankan aspek penggunaan Alat Bantu Mengajar (ABM) dan
aktiviti-aktiviti pengajaran yang berkesan termasuk faktor kekayaan
perbendaharaan kata yang dimiliki pelajar, keupayaan mengatur dan memilih
perkataan atau perbendaharaan kata yang betul dan pengekalan struktur ayat yang
gramatis supaya karangan pelajar mengandungi kesalahan yang minima dan hasilkan
karangan yang baik.
Pada peringkat sekolah menengah, skop menulis karangan
diperluaskan lagi kepada beberapa jenis bentuk penulisan karangan yang lain,
antaranya:
(a) Karangan yang berbentuk deskriptif iaitu karangan
yang meliputi gambaran suasana, peristiwa, majlis dan benda.
(b) Karangan yang berbentuk naratif iaitu karangan yang
merangkumi jenis-jenis cerita, berita, laporan, rencana dan ulasan/komentar.
(c) Karangan yang berbentuk imaginatif iaitu karangan
yang berkait rapat dengan pengalaman dan khayalan termasuklah karangan yang
mempunyai ciri-ciri kreatif seperti cerpen dan sajak.
(d) Karangan yang berbentuk argumentatif iaitu karangan
tentang perbincangan, kritikan dan perbahasan.
PENDEKATAN, KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN KARANGAN
Dalam pengajaran aspek-aspek bahasa termasuk pengajaran
karangan sememangnya terdapat pelbagai pendekatan, kaedah dan teknik yang dapat
diaplikasi. Tidak ada satu pendekatan, kaedah dan teknik yang paling sesuai
digunakan di bilik darjah melainkan masing-masing perlu disesuaikan dengan
tajuk karangan yang akan diajarkan. Ia bergantung kepada kebijaksanaan guru
kerana yang penting ialah pelajar dapat turut serta dan aktif dalam
aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan di bilik darjah. Pengajaran dan
pembelajaran mestilah berpusatkan pelajar dan guru hanyalah bertindak selaku
pemudah cara.
PENDEKATAN
Rencana ini mengemukakan pendekatan pengajaran penulisan
yang dinyatakan oleh Raimes (dalam Juriah Long dkk, 1990:214) yang antaranya:
(a) Pendekatan Terkawal
(b) Pendekatan Bebas
(c) Pendekatan Pola-Perenggan
(d) Pendekatan Komunikatif
PENDEKATAN TERKAWAL
Menerusi pendekatan ini, guru memandu dan mengawal
pelajar daripada melakukan kesalahan. Pada peringkat permulaan, kawalan yang
diberikan guru adalah secara menyeluruh. Pada peringkat seterusnya semakin
berkurangan. Bagaimanapun pelajar masih diberi kebebasan untuk memilih
perbendaharaan kata atau struktur ayat mereka sendiri.
Sebagai contoh bentuk-bentuk kawalan yang diberikan guru
adalah dengan menyediakan sebuah karangan yang menghendaki pelajar mengisi
tempat-tempat kosong dengan perkataan yang sesuai; guru memberi senarai frasa
yang berkaitan dengan sesuatu tajuk dan pelajar perlu membuat ayat untuk
melengkapkan frasa itu; guru mengambil satu petikan yang menggambarkan sesuatu
kejadian atau peristiwa kemudian pelajar disuruh menggambarkan semula
keseluruhan pengalaman berdasarkan kejadian itu.
PENDEKATAN BEBAS
Dalam pendekatan ini, pelajar diberi kebebasan untuk
menyuarakan pendapat mereka mengenai sesuatu tajuk karangan. Walau bagaimanapun
pendekatan ini hanya sesuai digunakan kepada pelajar yang sudah dapat menguasai
bahasa dengan baik. Misalnya dalam pengajaran karangan yang ada hubung kait
dengan masalah penggunaan dadah di kalangan remaja, guru boleh membawa
keratan-keratan akhbar untuk ditunjukkan kepada pelajar dan menyuruh mereka memberikan
pendapat melalui aktiviti sumbangsaran, (brainstorming). Melalui cara ini
pelajar akan lebih berminat, aktif dan dapat meningkatkan motivasi dan
keyakinan mereka.
PENDEKATAN KOMUNIKATIF
Pendekatan ini diasaskan oleh Dell Hymes yang antara lain
menyatakan bahawa kecekapan komunikatif merupakan penguasaan bahasa secara
naluri (instinc) yang dimiliki oleh seseorang penutur (pelajar) yakni keupayaan
pelajar menggunakan dan memahami bahasa secara wajar dalam proses berkomunikasi
dan berinteraksi dengan individu lain dan jalinannya dengan konteks sosial (Pg.
Hj Mahmud, PL 4203).
Pendekatan ini menegaskan bahawa seseorang yang sudah
mempunyai pengetahuan tentang sturktur bahasa dan kebolehan membina ayat-ayat
yang gramatis tidak bermakna dia sudah dapat berkomunikasi dengan baik dan
berkesan memandangkan kecekapan berbahasa dan berkomunikasi itu juga
menitikberatkan unsur-unsur lain yang boleh mempengaruhinya seperti aspek-aspek
sosiolinguistik dan psikolinguistik.
Sebagai contoh, karangan tentang kemajuan teknologi
perubatan mestilah memasukkan kata atau frasa yang ada hubung kait dengan
teknologi tersebut (laras bahasa perubatan). Dari itu, pendekatan ini
membolehkan pelajar menggunakan bahasa yang sesuai untuk tujuan berkomunikasi
termasuk dalam penulisan karangan.
Dengan menggunakan pendekatan ini, dapat dikatakan bahawa
pelajar menulis sesebuah karangan adalah untuk dibaca oleh orang lain atau
masyarakat. Dari itu, guru perlu memastikan dan menggalakkan pelajar menulis
karangan sama seperti situasi kehidupan seharian mereka. Dalam hal ini, guru
harus menyatakan kepada pelajar bahawa karangan yang ditulis adalah untuk
dinikmati oleh pembaca termasuk kalangan pelajar lain di dalam bilik darjah.
PENDEKATAN POLA-PERENGGAN
Pendekatan ini mengutamakan ciri-ciri pembentukan
perenggan yang baik dalam sesebuah karangan. Ini dapat melatih pelajar supaya
berkeupayaan untuk memberikan pendapat dalam perenggan dengan kemas dan
teratur. Selain itu, pendekatan ini juga dapat membantu pelajar mengetahui
cara-cara meringkaskan karangan dengan baik.
Antara latihan yang dapat diaplikasikan, seperti latihan
mengkaji contoh-contoh perenggan yang baik, menyusun ayat-ayat yang disediakan
guru dalam satu perenggan yang kemas, pelajar mengenal pasti, memilih dan
meninggalkan isi-isi untuk dimasukkan dalam satu perenggan dan pelajar mencari
isi penting dan isi bantu dalam sesuatu perenggan.
KAEDAH DAN TEKNIK
PENGAJARAN
Method atau kaedah pengajaran karangan adalah cara atau
langkah bagaimana seseorang guru menyampaikan isi pengajarannya dengan kehendak
dan cita rasa pelajarnya, di samping mencapai objektif pengajaran.
Terdapat banyak kaedah yang bersesuaian dalam pengajaran
karangan tetapi rencana ini hanya akan membincangkan beberapa jenis kaedah
sahaja iaitu kaedah komunikatif dan kaedah bergambar dan carta.
Sementara itu, teknik ialah cara yang lebih khusus yang
dibuat bagi membantu mencapai objektif pengajaran dan menjayakan kaedah
pengajaran. Dalam pengajaran bahasa terdapat pelbagai teknik pengajaran dan
biasanya penggabung jalinan teknik-teknik pengajaran kerap dilakukan.
Rencana ini tidak akan membincangkan teknik pengajaran
karangan secara terperinci kerana ia secara langsung disentuh dalam penghuraian
kaedah pengajaran karangan. Tambahan pula secara umum, kaedah dan teknik
pengajaran itu saling berhubung kait. Antara teknik yang diperkatakan secara
tidak langsung ialah teknik bercerita, perbincangan, soal jawab, sumbangsaran
dan teknik menggunakan gambar.
KAEDAH KOMUNIKATIF
Kaedah komunikatif dapat diaplikasikan dalam pengajaran
karangan dengan pelbagai cara, antaranya:
(a) Menjelaskan tujuan setiap latihan atau aktiviti
pengajaran pembelajaran karangan yang dijalankan;
(b) Mengadakan aktiviti perbincangan, sumbangsaran atau
bersoal jawab untuk memastikan pelajar mengikuti dan memahami (isi-isi)
karangan;
(c) Mempelbagaikan latihan dan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran seperti lakonan, simulasi, drama, main peranan dan sebagainya yang
mewujudkan unusr-unsur komunikasi di kalangan pelajar.
KAEDAH BERGAMBAR
DAN CARTA
Penggunaan kaedah ini bermaksud karangan yang dihasilkan
ialah berdasarkan gambar yang dilihat dan ditunjukkan. Kebiasaannya gambar
bersiri akan digunakan sebagai ABM dan peristiwa yang terdapat di dalam
gambar-gambar itu akan dijadikan bahan karangan, namun kaedah ini juga dapat
dilaksanakan menerusi teknik penyampaian gambar slide.
Teknik gambar slide adalah lebih menarik dan dapat
menimbulkan minat pelajar kerana ia menyeronokkan ditambah lagi iringan irama
muzik yang bersesuaian, umpamanya pertunjukan slide tentang kemeriahan sambutan
Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam. Namun teknik slide memerlukan
peralatan yang tertentu dan kebanyakannya tidak terdapat di sekolah. Jika
menggunakan teknik ini, pelajar mesti mempunyai daya ingatan yang kuat untuk
mengingati gambar-gambar slide yang telah ditonton.
Dalam menggunakan kaedah bergambar, terdapat beberapa
langkah yang perlu diikuti dalam menyampaikan pengajaran iaitu:
(a) Gambar yang digunakan mestilah sesuai sebagai ABM dan
tahap peringkat pelajar di samping tidak mengenepikan aspek kualiti gambar;
(b) Guru mengarahkan pelajar meneliti gambar yang
disediakan dan memikirkan perkara-perkara yang dapat diperkatakan mengenainya;
(c) Pelajar disuruh mencatat idea atau isi penting yang
hendak diperkatakan berdasarkan gambar yang dilihat;
(d) Aktiviti sumbangsaran dapat dijalankan iaitu pelajar
diberi peluang menyuarakan pendapat dan idea mereka secara lisan dan kemudian
guru menulisnya di papan tulis sambil menyemak kegramatisan ayat-ayat yang diutarakan
itu;
(e) Guru mengadakan sesi perbincangan dengan pelajar
tentang isi-isi yang diberikan dan membuat rumusan mengenai penyusunan isi-isi
penting;
(f) Pelajar menulis sebuah karangan berlandaskan
perbincangan yang telah dilakukan.
Sementara itu, teknik carta aliran bermaksud guru
mengedarkan atau menunjukkan sebuah carta aliran berdasarkan proses-proses
penghasilan sesuatu bahan (product). Teknik carta aliran agak bersistematik
(telling a story) mengikut kronologi peristiwa. Teknik ini ada persamaan dengan
teknik gambar bersiri, hanyasanya setiap proses itu digantikan dengan
frasa-frasa yang menceritakan secara ringkas apa yang berlaku pada setiap
peringkat yang dipaparkan dalam carta.
Prosedur-prosedur atau peringkat-peringkat itu boleh saja
ditunjukkan dengan menggunakan penanda 'anak panah' atau berbentuk paparan
carta (graph; pie graph dan bar graph). Contohnya, carta aliran yang
memperlihatkan proses membuat jem nenas.
MASALAH PENGAJARAN KARANGAN
Terdapat banyak masalah yang berhubung kait dengan
pengajaran karangan di sekolah-sekolah di negara ini. Antaranya pengaruh
kesebatian penggunaan bahasa dialek Bahasa Melayu Brunei (BMB) dan inilah
faktor utama menyumbang kepada berlakunya kesalahan-kesalahan penggunaan
tatabahasa Bahasa Melayu Standard (BMS) dengan betul.
Masalah ini tidak hanya tertumpu kepada pihak pelajar
bahkan kepada sebilangan besar guru bahasa sendiri kerana melalui observasi
yang pernah penulis lakukan kebanyakan guru bahasa lebih berminat menggunakan
BMB dari BMS sepanjang sesi pengajaran.
Selain itu, faktor kekurangpekaan guru terhadap
kesalahan-kesalahan yang dilakukan pelajar juga perlu diambil perhatian seperti
kesalahan menggunakan tanda-tanda baca, tatabahasa - cara membuat ayat yang
betul, jenis-jenis ayat; ayat tunggal; ayat majmuk dan sebagainya.
Masalah-masalah ini tidak harus dibiarkan demi kebaikan pelajar dan demi
mengelakkan masalah-masalah itu berlanjutan, khasnya apabila pelajar itu hendak
melanjutkan pelajaran ke peringkat seterusnya.
KESIMPULAN
Karangan merupakan salah satu kemahiran yang amat penting
dalam pengajaran kemahiran menulis selain kepentingannya dalam konteks
komunikasi. Oleh itu, guru bahasa mesti mengajarkan penulisan karangan kepada
pelajar secara berkesan mengikut tahap atau peringkat pencapaian pelajar.
Selain itu, guru bahasa juga mesti melengkapkan diri
dengan pengetahuan ilmu linguistik kerana mengajarkan karangan meliputi semua
aspek bahasa seperti sintaksis, fonetik dan fonologi, semantik, pragmatik dan
ilmu-ilmu bantu yang lain seperti sosiolinguistik, psikolinguistik dan bidang
analisis kesalahan bahasa.
Pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran karangan yang
digunakan mestilah bersesuaian dengan minat, tahap pencapaian pelajar dan ABM
yang berkesan.
Selain itu, faktor sikap guru juga memainkan
peranan dalam meningkatkan keberkesanan pengajaran pembelajaran di bilik
darjah. Maksudnya pengajaran guru harus dinamik dan berubah-ubah supaya pelajar
dapat bergiat aktif dan menyukai, enjoy dalam setiap aktiviti-aktiviti
pengajaran yang dilaksanakan.
No comments:
Post a Comment